Dzięki zasobom ropy naftowej, zwanej czarnym złotem, Abu Dhabi stało się najbogatszym z siedmiu emiratów. Będąc w ZEA warto zobaczyć stolicę kraju, która w ciągu jednego pokolenia, z przybrzeżnej wioski z fortem i sznurem rybackich chat, stała się nowoczesną, kosmopolityczną metropolią. Przy okazji mała uwaga: spolszczona nazwa emiratu brzmi „Abu Zabi”, ja jednak pozostanę przy międzynarodowym i bardziej popularnym nazewnictwie. Zapraszam więc do Abu Dhabi, stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Abu Dhabi to stolica i główne miasto, a także nazwa największego emiratu wchodzącego w skład ZEA, zajmującego 86 % jego powierzchni. Miasto leży na wyspie Abu Dhabi i kilku mniejszych wysepkach Zatoki Perskiej oraz na stałym lądzie, z którym jest połączone trzema mostami.
Historia osady sięga 1761 r., kiedy to w poszukiwaniu gazeli grupa Nomadów dotarła na wyspę, na której zwierzęta miały swój wodopój. Stąd pochodzi nazwa miejscowości: Abu Dhabi, z arabskiego – Ojczyzna Gazeli. Koczownicze plemiona trudniły się wypasem wielbłądów i ochroną podążających tędy kupieckich karawan. W XVII w. Nomadowie utworzyli dwie konfederacje, w tym Bani Yas, której siedzibę w 1790 r. przeniesiono do Abu Dhabi i otoczono fortem znanym jako Al-Husn.
Jeszcze w XVIII i XIX w. brzegi zatoki nazywano Wybrzeżem Piratów, gdyż arabscy piraci grabili europejskie statki na wodach Zatoki Perskiej i Oceanu Indyjskiego. Korsarze ostatecznie ponieśli klęskę, a groźne wybrzeże stało się brytyjską strefą wpływów. W 1820 r. rząd Wielkiej Brytanii zawarł traktaty z szejkami miejscowych plemion o zwalczaniu piractwa, handlu niewolnikami i przemytu broni. W 1958 r. odkryto tu ropę naftową, a w 1971 r. Abu Dhabi stało się stolicą nowo powstałej federacji Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Jak dojechać z Dubaju do Abu Dhabi?
Z Dubaju do Abu Dhabi dostaniemy się na kilka sposobów. Najszybszym i najbardziej komfortowym rozwiązaniem będzie dojazd wypożyczonym samochodem, ale pamiętajcie, że kary za drogowe wykroczenia są tu bardzo wysokie! (pisałam o tym TUTAJ)
Drugą z możliwości jest skorzystanie z propozycji miejscowych biur podróży (rezerwacji można dokonać wcześniej przez internet). Jednodniową wycieczkę do Abu Dhabi ma w swojej ofercie np. Arabian Adventures, ale cena imprezy jest wysoka (255 AED) i niekoniecznie zobaczymy to, co akurat mamy w planie.
Ja chciałam bez pośpiechu pospacerować po Wielkim Meczecie, wejść do najbardziej ekskluzywnego hotelu świata Emirate Palace i zobaczyć tor Formuły 1. Dlatego skorzystałam z dubajskiego transportu publicznego RTA, który do Abu Dhabi oferuje dwa połączenia autobusowe InterCity: E100 i E101. Obydwie linie kursują bezpośrednio do dworca autobusowego w Abu Dhabi. Autobus E101 odjeżdża co 40-60 min z przystanku tuż obok stacji metra Ibn Batuta. Ja wybrałam autobus linii E100, który co 10-15 minut jedzie z Głównego Dworca Autobusowego Al-Ghubaiba Bus Station w dzielnicy Downtown Dubai. Dostaniemy się tam czerwoną linia metra – wysiadamy na stacji Al-Ghubaiba Station, która znajduje się tuż obok dworca autobusowego.
Przejazd odbywa się wygodnym, klimatyzowanym autokarem. Cena biletu w obie strony wynosi 50 AED. Nie ma możliwości zakupu biletu u kierowcy – za przejazd płacimy wyłącznie kartą NOL (tą samą, której używamy do przemieszczania się komunikacją miejską po Dubaju). Pamiętajmy, by wcześniej doładować ją wymaganą kwotą w automacie, punkcie obsługi na stacji metra albo w kasie na dworcu.
Podróż do stolicy trwa ponad dwie godziny, nie licząc korków (tak, tak, na tych szerokich siedmiopasmowych autostradach także tworzą się korki!). W autokarze, podobnie jak w innych środkach komunikacji miejskiej, początkowe miejsca zarezerwowane są dla kobiet. I tu niespodzianka: przed wejściem do autokaru kierowca zarządził ustawienie się w dwóch kolejkach: „panie na prawo, panowie na lewo”, po czym pierwszeństwo wejścia do autokaru i wyboru miejsc miały kobiety :) Szkoda, że u nas nie ma tego zwyczaju ;)
Droga do Abu Dhabi jest raczej monotonna. Autokar jedzie wzdłuż wybrzeża, pięcio-, a miejscami siedmiopasmową autostradą E11, wzdłuż ulicy Sheikh Zayed Road a potem Sheikh Maktoum Road, prowadzącą wprost do granicy emiratu. Przy wyjeździe z Dubaju mijamy Jebel Ali – największy port zbudowany przez człowieka. Jedynym urozmaiceniem monotonnej podróży były mijające nas rozpędzone Corvetty :)
Autokar przyjeżdża na Główny Dworzec Autobusowy w Abu Dhabi. Jest on znacznie oddalony od miejsc, które chciałam zobaczyć. Ponieważ w Abu Dhabi nie ma metra, dlatego najlepiej i najszybciej jest przemieszczać się taksówkami, które są tańsze od tych w Dubaju. Można też skorzystać z miejskiej komunikacji autobusowej, ale wtedy na przejazdy potrzebujemy o wiele więcej czasu.
Koszt wyjazdu do Abu Dhabi (bilet w obie strony oraz przemieszczanie się taksówkami w dwie osoby) wyniósł mnie o połowę taniej niż wycieczka z lokalnym biurem podróży. Jednocześnie mogłam swobodnie zwiedzać wybrane miejsca i podziwiać je tak długo, jak tylko miałam ochotę :)
Pierwsze kroki w stolicy ZEA skierowałam do słynnego, najbardziej luksusowego i najdroższego hotelu na świecie Emirates Palace, należącego do sieci Kempinski (najstarszej sieci hotelowej, grupującej luksusowe placówki na całym świecie i wywodzącej swoją nazwę od nazwiska rodziny Bertolda Kempińskiego, pochodzącego z Wrocławia, skąd w 1872 r. przeniosła się do Berlina). Hotel uważany jest za najbardziej dochodowe przedsięwzięcie Abu Dhabi, nie licząc wydobycia ropy naftowej.
Emirates Palace powstał w 2005 r. i odebrał tytuł najbardziej luksusowego hotelu świata słynnemu „Żaglowi” – hotelowi Burj Al-Arab w Dubaju. Koszt budowy wyniósł ponad 3 miliardy USD. Ze względu na ekskluzywne wnętrza uznano, że nie wypada nazywać go hotelem, dlatego nosi miano pałacu. Budynek otrzymał nieformalne 7 gwiazdek w pięciogwiazdkowej hotelowej skali, co ma podkreślać różnicę w przepychu i luksusie, w porównaniu do najwyższego hotelowego standardu 5-ciu gwiazdek.
Hotel obsługuje wizyty państwowe, konferencje międzynarodowe i najbogatszych gości świata. Goście mają do dyspozycji 302 pokoje „najbardziej luksusowego luksusu” („deluxe luxury room”) oraz 92 apartamenty. Palace Suite, z jedną, dwiema lub trzema sypialniami, oferują niespotykany przepych: królewskie łoża, łazienki z jacuzzi i wielkie balkony. Trzypokojowy apartament zajmuje… 680 m 2! Każdy gość otrzymuje do swej dyspozycji osobistych kamerdynerów na cały okres pobytu. Hotel zatrudnia ok. 2000 pracowników, znających 50 języków świata. (Więcej o Emirates Palace przeczytasz TUTAJ).
Naprzeciwko najbardziej ekskluzywnego hotelu świata znajdują się drapacze chmur Etihad Towers („etihad” z arabskiego – wspólnota, zjednoczenie, unia).
Kompleks pięciu wież, wzniesionych w latach 2006-2011, jest wizytówką stolicy i synonimem wszystkiego co nowoczesne, wyrafinowane i luksusowe. Prestiżowe budynki kształtem przypominają żagle, co ma nawiązywać do tradycji i historii kraju i symbolizować dawne znaczenie miasta jako portu morskiego. Wieżowe liczą od 54 do 74 pięter i wznoszą się na wysokość od 218 do 305 m.
Każdej z wież przypisano odpowiedni numer: wieża nr 3 została przeznaczona na powierzchnie biurowe. W wieżach nr 2, 4 i 5 znajdują się luksusowe apartamentowce oferujące łącznie 885 mieszkań i penthousów, posiadających od 1 do 5 sypialni.
W wieży nr 1 mieści się ekskluzywny, 5-gwiazdkowy hotel Jumeirah at Etihad Towers (należący do sieci Jumeirah Group, do której należą także luksusowe hotele na całym świecie, w tym dubajski Burj Al-Arab). Ze wszystkich pokoi rozciąga się wspaniały widok na promenadę Corniche i Zatokę Perską. Oprócz 12 restauracji i barów, wspaniałych basenów i ogrodów hotel dysponuje gabinetami SPA, centrum fitness oraz prywatną plażą. Na 62 piętrze budynku mieści się Ray’s Bar z azjatycka kuchnią i wspaniałą panoramą miasta.
W najwyższej wieży nr 2, na 74-tym piętrze i wysokości 300 m, znajduje się restauracja „The Observation Desk at 300” z tarasem widokowym, który jest najwyższym punktem obserwacyjnym w Abu Dhabi. Wejście na taras jest dostępne przez lobby hotelowe z wieży nr 1 (wstęp 75 AED, w tym konsumpcja: 50 AED; goście hotelowi mogą wejść bezpłatnie). W kompleksie budynków znajduje się także luksusowe centrum handlowe z butikami najbardziej prestiżowych marek.
W 2011 r. zespół drapaczy chmur Etihad Towers zajął trzecie miejsce w rankingu Emporis Skyscraper Award – prestiżowej nagrodzie architektonicznej przyznawanej najbardziej unikatowym, funkcjonalnym oraz estetycznym wieżowcom (o wysokości powyżej 100 m).
Wieże Etihad Towers stanowiły także scenerię efektów specjalnych filmu „Szybcy i wściekli 7”, kiedy to jeden z głównych bohaterów, Dominic Toretto, przelatuje między dwiema wieżami w swoim czerwonym supersamochodzie Lykan Hypersport.
Ze świata luksusu udałam się do największego w Emiratach, i jednego z największych na świecie, Wielkiego Meczetu Szejka Zayeda (Sheikh Zayed Grand Mosque).
Świątynia jest największym meczetem w Emiratach i ósmym co do wielkości na świecie. W głównej sali modlitewnej może modlić się jednocześnie 7 tyś. wiernych, a w całym meczecie ponad 40 tyś!
Budowla nawiązuje do średniowiecznego stylu mauretańskiego oraz architektury Wielkich Mogołów. Fasada meczetu jest pokryta macedońskim marmurem Sivec, a sklepienie wieńczą 82 kopuły, z których największa znajduje się nad główną salą modlitewną. Arkadowy dziedziniec zdobi największa na świecie, wspaniała marmurowa mozaika z kwiatowym wzorem.
Wnętrze meczetu zdobi 96 kolumn inkrustowanych macicą perłową oraz 7 ogromnych żyrandoli wysadzanych kryształami Svarovskiego. Największy z nich, o wadze 12 ton, to trzeci co do wielkości kandelabr na świecie. Podłogę świątyni pokrywa największy na świecie dywan o powierzchni 5.627m2.
Meczet co roku odwiedzają miliony wiernych oraz niezliczone rzesze turystów. Więcej o tej niezwykłej budowli przeczytasz TUTAJ.
Po wrażeniach duchowych przyszła pora na sporty ekstremalne. Pobyt w Abu Dhabi zakończyłam wizytą na słynnym torze Formuły 1 – Yas Marina Circuit.
Grand Prix F1 w Abu Dhabi to największe międzynarodowe wydarzenie sportowe na Bliskim Wschodzie. Prace nad budową toru rozpoczęły się w 2007 r. Według początkowych planów tor F1, podobnie jak Grand Prix Monako, miał wykorzystywać ulice miasta, ale wkrótce zrezygnowano z tej koncepcji, a tor stał się samodzielnym, całorocznym obiektem sportowym.
Tor Formuły 1 powstał na naturalnej wyspie Yas, położonej na wschód od Abu Dhabi, której powierzchnię sztucznie powiększono o 30 % (2,550 ha). Autorem projektu toru był niemiecki architekt, projektant torów wyścigowych i kierowca wyścigowy Hermann Tilke, a wykonawcą – Aldar, główna firma budowlana w ZEA. Koszt budowy obiektu wyniósł miliard dolarów, a sponsorem tytularnym nowego Grand Prix zostały linie lotnicze Etihad Airways. W 2010 r. rząd Abu Dhabi odkupił tor od developera i stał się właścicielem obiektu.
Yas Marina Circuit o długości 5,554 km, spełnia najwyższe standardy FIA. Tor ma szerokość 12-16 m, a najdłuższa prosta wynosi 1173 m. Zawodnicy pokonują 55 okrążeń o pełnym dystansie 305,355 km. Grand Prix Abu Dhabi to jedyny wyścig F1, który rozpoczyna się za dnia, a kończy po zmroku, przy sztucznym oświetleniu.
Pierwsze Grand Prix Abu Dhabi, i jednocześnie ostatnie w sezonie 2009, odbyło się w 1 listopada 2009 r. Zwycięzcą wyścigu został niemiecki kierowca Sebastian Vettel, będący dziś trzykrotnym złotym medalistą. Ostatnim zwycięzcą (w sezonie 2014) został Brytyjczyk Lewis Hamilton. W tym roku Grand Prix Abu Dhabi odbędzie się w dniach 27-29 listopada.
Amatorzy mocnych wrażeń, którzy chcą przeżyć dreszczyk emocji i poczuć się jak kierowca rajdowy, mogą pościgać się po torze sportowym samochodem (cena: od 1200 AED).
Tuż przy torze znajduje się 5-gwiazdkowy Yas Viceroy Hotel – jedyny na świecie międzynarodowy hotel Formuły 1. Z jego okien można podziwiać rywalizację najszybszych kierowców świata. Hotel ma niezwykły, futurystyczny kształt, ale najpiękniej prezentuje się po zmroku, kiedy ponad 5 tyś. szklanych paneli tworzących kopułę można podświetlać dowolnymi kolorami tworząc spektakularne świetlne widowisko.
fot. Pieter van Marlon – flikr/CC
Wraz z torem wyścigowym F1 na wyspie Yas powstały także pola golfowe, hotele, centrum handlowe oraz park rozrywki Ferrari World, o powierzchni 80 tyś. km2, którego największą atrakcją jest najszybszy rollercoaster świata, pędzący z prędkością 250 km/h! W specjalnym symulatorze można tu także usiąść za kierownicą bolidu Ferrari oraz przejechać się karuzelą, w której figury koni zastąpiono miniaturami luksusowych samochodów.
A co jeszcze warto zobaczyć w Abu Dhabi?
Saadiyat Island – Wyspę Szczęścia, gdzie do 2030 r. powstanie filia paryskiego Louvru (większego i piękniejszego od oryginału!), Muzeum Sztuki Współczesnej Guggenheima oraz sala koncertowa projektu Zahy Hadid (pierwszej kobiety, która zdobyła Nagrodę Pritzkera – prestiżowe wyróżnienie architektoniczne).
www. louvreabudhabi.ea – projekt filii paryskiego Luwru
Heritage Village – rekonstrukcję wioski, jaka mogła się tu znajdować przed odkryciem ropy naftowej, gdzie można zapoznać się z codziennym życiem mieszkańców ówczesnego Abu Dhabi.
fot. Guilhem Vellut – flikr/CC
Most Szejka Zayeda o długości 842 m (4 pasy ruchu w każdą stronę) rozpięty nad Kanałem Moqta, który łączy centrum miasta ze stałym lądem. Autorem projektu jest Zaha Hadid. Jego niesymetryczne łuki przypominają pustynne wydmy.
fot. Mohammed Khatib – Wikimmedia Commons
Capital Gate o wysokości 160 m został wpisany do Księgi rekordów Guinessa, jako najbardziej pochyła wieża świata z odchyleniem od pionu o 33 m! (dla porównania: Krzywa Wieża w Pizie jest odchylona od pionu zaledwie o 5 m).
Aldar HQ – główna siedziba największego developera ZEA to 110-metrowy budynek o niezwykłym okrągłym kształcie symbolizującym jedność, racjonalność i stabilność. Otoczony ukośną stalową kratą i zbudowany z przetworzonego wtórnie szkła, stali i betonu zdobył międzynarodowe uznanie i tytuł najbardziej futurystycznego budynku roku 2008.
fot. Ahmed Al Harthl – flikr/CC
Mam pytanie o Yas Marina Circuit – ile wynosi wstęp na tor F1? chodzi mi o najtańszą opcję, bez przejażdżek F1 i bez świata Ferrari ;)
Ja weszłam za free zrobić sobie kilka fotek i nikt specjalnie nie zwrócił na to żadnej uwagi ;) Nawet nie wiem czy w ogóle są jakieś opłaty za wstęp – na stronie internetowej nie dopatrzyłam się żadnego cennika, oczywiście poza wstępem na wyścigi F1 :) Pozdrawiam
W grudniu 2015r. byłem m.in.Ferrari Word z wnuczką i jestem przerażony bałaganem i praktykami tamtejszymi.Tysiące ludzi na wiele atrakcji dodatkowe bardzo wysokie dopłaty,a czas oczekiwania nawet dwie godziny.Stałem 20 minut z wnuczką w kolejce na pływanie łódką,a pani z obsługi informuje kilkadziesiąt dzieciaków,że teraz będzie przerwa 3 godziny z powodu rezerwacji dla wycieczki.Chyba coś nie halo?
Niestety nie byłam w Ferrari World i nie mam zdania na temat obsługi w parku rozrywki. Z tego co Pan pisze, to rzeczywiście trudno im zapanować nad tłumem.
Jak zakupić kartę NOL (metro) i gdzie ją później doładować ?
Witam, kartę NOL kupiłam w kasie, na stacji metra. Można ją później doładować w kasie albo w automatach znajdujących się na stacjach metra i przystankach tramwajowych. Pozdrawiam
Witam,
Ile kosztuje ta karta NOL?
Srebrna NOL, z tego co pamiętam, 25 AED, z tego 19 AED do wykorzystania na przejazdy. Ja doładowałam od razu do 50 AED. Aktualne ceny najlepiej sprawdzić na stronie transportu publicznego http://www.rta.ae Pozdrawiam
Witam.
Ja jeszcze odnośnie tej karty na przejazdy. Jedna karta zakupiona w Dubaju obowiązuje również w Abu Dhabi czy na każdy Emirat jest inna?
Kartą kupioną w Dubaju (NOL) zapłaciłam za przejazd autobusem do Abu Dhabi i z powrotem. Po Abu Dhabi poruszałam się taksówkami i nie korzystałam z transportu publicznego, ale sądzę, że każdy emirat ma odrębne bilety na komunikację miejską. Warto jeszcze upewnić się na stronie: http://www.dot.abudhabi.ae/en/info/public_transport
prosze o informacje, ile kosztowala taksowka na taki caly dzien zwidzania, pozdrawiam
Nie pamiętam już dokładnie, ok. 200 AED za 2 osoby. Pozdrawiam
O ktorej odjeżdża ostatni autobus e100 z abu dabi do Dubaju?
Niestety nie znam na pamięć rozkładu jazdy dubajskich autobusów :) Godziny odjazdu najlepiej sprawdzić na stronie http://www.rta.ae
Jak udało Ci się wejść do Emirates Palace? Ja chciałam podejść do bramy żeby przez kraty zrobić zdjęcie hotelowi to pan ochroniarz już krzyczał że nie wolno się zbliżać :/ a co dopiero wejść na teren :/
No cóż… ja po prostu podjechałam taksówką pod samo wejście :) Nie było z tym żadnego problemu, mogłam swobodnie wejść do hotelowego lobby i kawiarni. Może zamiast robić fotki przez kraty lepiej było po prostu wejść przez bramę? ;) A może odbywało się tam jakieś spotkanie „na szczycie” (hotel obsługuje zagraniczne delegacje i gości najbogatszych ludzi świata) i stąd te środki bezpieczeństwa?
Bardzo fajny blog. Wybieram się po raz drugi do Dubaju i z przyjemnością czytam o tym co powinnam zobaczyć, czego ostatnio nie zdążyłam obejrzeć i dużo się uczę. Dziękuję serdecznie za wszystkie informacje! Pozdrowienia!
Bardzo dziękuję! :) Na mnie również Dubaj zrobił duże wrażenie i myślę, że kiedyś jeszcze tam wrócę… Pozdrawiam!
Witam mam pytanie czy przy podróży z dwójka dzieci jedno 3 lata drugie 10 miesięcy bardziej radzisz podróż taksówkami i autobusem czy wynajecie auta?Czy do meczetu moge wejsc z dziecmi?
Myślę, że bardziej komfortowe byłoby wynajęcie samochodu. Do meczetu bez problemu wejdziesz z dziećmi.
Dziękuję za odpowiedz a prosze powiedz mi jeszcze ile średnio kosztuje wynajęcie samochodu na 1 dzien i co z 10 miesiecznym dzieckiem czy obowiązuje fotelik samochodowy?
Niestety nie pomogę w tej kwestii – nie wypożyczałam samochodu i zupełnie nie interesowałam się tym tematem. Może poszukaj informacji na forach. Mogę tylko przestrzec przed łamaniem przepisów drogowych, bo mandat może być dość wysoki (pisałam o tym tutaj: http://www.projektswiat.pl/2015/03/to-nie-jest-kraj-dla-niezmotoryzowanych-ludzi-czyli-jak-poruszac-sie-po-dubaju/) Pozdrawiam i życzę wspaniałej podróży!
Mam też pytanie czy jeden dzien wystarczy na zwiedzienie tych wszystkich atrakcji?
Mnie wystarczył jeden dzień
Witam serdecznie,
za tydzien lecimy do dubaju na 3 dni, noi Abu Dabi jest obowiazkowe, o ktorej godzinie najlepiej wyjechac z dubaju zeby zdazyc wszystko zobaczyc noi Ferrari World rollercoster ;)
czy wejsc do meczetu mozna normalnie czy bedzie jakas zaplata ? jestemy zestresowani na maksa tym wyjazdem
Najlepiej wyjechać jak najwcześniej :) Autobus z Dubaju jedzie ok 2h, nie licząc korków. Rozkład jazdy autobusów warto sprawdzić tutaj: http://www.rta.ae Myślę, że najwięcej czasu zejdzie w Ferrari World, ponoć są długie kolejki do wszystkich atrakcji (ja nie byłam). Do meczetu wstęp jest bezpłatny. Trzeba się odpowiednio ubrać, pisałam o tym tutaj: http://www.projektswiat.pl/2015/03/meczet-szejka-zayeda-w-abu-dhabi-olsniewajace-dzielo-sztuki/ I nie ma się co stresować, trzeba się cieszyć wyjazdem :)
Witam serdecznie,
Bardzo podoba mi się Twój blog. Chciałam zapytać o Emirates Tower a dokładnie zdanie:
„Wejście na taras jest dostępne przez lobby hotelowe z wieży nr 1 (wstęp 75 AED, w tym konsumpcja: 50 AED; goście hotelowi mogą wejść bezpłatnie).” Czy mam rozumieć, że wstęp kosztuje 75AED ale 50 mozna wydać na posiłek / napoje? Czy w Entertainer Dubai są kody do Emirates Tower? Będę bardzo wdzięczna za pomoc.
Dziękuję za miłe słowa :)
Pytanie dotyczy chyba Etihad Towers w Abu Dhabi ? (Emirates Towers znajdują się w Dubaju). Niestety nie wjeżdżałam na ten taras widokowy, informację o cenie wstępu znalazłam na stronie internetowej: http://visitabudhabi.ae/en/see.and.do/attractions.and.landmarks/family.attractions/observation.deck.at.300.aspx Należy pamiętać o odpowiednim stroju! (business casual)
Nie korzystałam także z kodów Entertainer, więc nie pomogę w tej kwestii. Pozdrawiam
Wróciłam tydzień temu z Emiratów- taki trochę służbowo-wypoczynkowy wyjazd. Z Pani strony dowiedziałam się dodatkowo tak wielu ciekawych rzeczy -że zakiełkowała myśl-muszę tam wrócić i jeszcze raz na spokojnie nacieszyć się Abu Dhabi. Dziękuję za piękny, ciekawy i interesujący opis
Ja również dziękuję za miłe słowa! :)
Witam, ile wyniosła was cała taka wycieczka do Abu Dabi na własny koszt?
Nie pamiętam już tak dokładnie… Przejazd autobusem w obie strony kosztował 50 AED. Na miejscu poruszałam się taksówkami, wydaje mi że wyszło ok. 200-250 AED za 2 osoby (trasa: z dworca autobusowego do hotelu Emirates Palace, potem do meczetu, na tor F1 i z powrotem na dworzec autobusowy). Pozdrawiam
Witam serdecznie;) w listopadzie Lece do Bangkoku i bede miał przesiadkę na lotnisku w Abu Dhabi 9h. Planowo bede na lotnisku 00:05 wiec w nocy. Czy uważa Pani, ze warto wyjsć z lotniska i przejechać sie po mieście? Czy jest coś w AD co warte jest zobaczenia wlasnie w nocy? Pozdrawiam ;)
Witam! Niestety nie zwiedzałam Abu Dhabi nocą i trudno mi coś doradzić w kwestii nocnych atrakcji. Na pewno warto byłoby zobaczyć iluminację Wielkiego Meczetu, ale to chyba tylko z okien taksówki, bo meczet jest otwarty do 22.00. No i trzeba wziąć pod uwagę, że z lotniska do Meczetu jest ok. 20 km, a do centrum Abu Dhabi jeszcze 10 km dalej. Pozdrawiam!
Mam pytanie odnosnie NOL silver card. Czy napewno zapłace nia za bilet do Abu dhabi? Gdzies n innych forach czytałam ,ze ta karta obowiazuje na transport tylko w Dubaju?
Ja na pewno zapłaciłam :) Tak jak napisałam – jechałam autobusem dubajskiego transportu publicznego RTA, linią E100. Nie wiem czym podróżowali inni, a być może coś się zmieniło od 2015 roku. Najlepiej sprawdzić na stronie https://www.rta.ae/wpsv5/wps/portal
Ale z tego co widzę, to informacja jest nadal jest aktualna: https://www.rta.ae/wps/portal/rta/ae/home/rta-services/service-details?serviceId=3704585 Pozdrawiam
Witam
Bardzo ciekawy blog!
Chciałam zapytać w jakim stroju poruszała się Pani w tym kraju.
Dziękuję za miłe słowa :) Zwiedzając Emiraty ubierałam się zwyczajnie: w koszulki/tuniki z krótkim rękawem i spodnie rybaczki. Odradzam jedynie obcisłe, zbyt krótkie czy wyzywające stroje – w krajach muzułmańskich to nigdy nie jest mile widziane. Pozdrawiam
Hej, mam pytanie ile czasu zaplanowac na meczet i tor f1?
Bede miec 1,5 dnia I zastanawiam sie czy dam rade udac sie w te dwa miejsca +luwr i masdar city
Super opisales wszystko!
Pozdrawiam
Myślę, że w 1,5 dnia powinno wystarczyć. Mnie cały dzień zajęły: hotel, meczet i tor F1. Pozdrawiam
Dziekii
Witam!
Czy na silver card można zrobić doładowanie biletem jedno dniowym w Dubaju? Z tego co widzę, na stronie przewodnika 1-dniowe bilety są tylko w red card. Ew. Czy mogę doładować red card by kupić przejazd do Abu Dhabi?
Pozdrawiam
Red Ticket to bilet papierowy więc nie da się go doładować. Ja przez cały pobyt w Dubaju plus przejazd w obie strony do Abu Dhabi korzystałam z Silver Card. Pozdrawiam
http://www.nol.ae/RtaPortal/Portal.portal?_nfpb=true&_nfls=false&lang=en&_pageLabel=home_get_range_range
A czy te inne atrakcje, o których Pani pisze „A co jeszcze warto zobaczyć w Abu Dhabi?” oglądała Pani z okien samochodu? Znajdują się na trasie przejazdu? Bo lecąc tam, też chciałąbym je zobaczyć.
Aldar HQ i Capital Gate z okien samochodu, do pozostałych atrakcji trzeba dojechać.
witam,
proszę o info jak działa ta srebrna karta. planujemy tygodniowy pobyt i tygodniowy bilet. pytanie czy na ten tygodniowy dojedziemy z Dubaju do Abu Dhabi czy tez musimy to jakoś dodatkowo doładować?
Karta Silver kosztuje 25 AED, z czego 19 AED jest do wykorzystania na przejazdy. W zależności od aktualnej ceny przejazdu do Abu Dhabi kartę trzeba doładować odpowiednią kwotą. Najlepiej sprawdzić na stronie:
http://www.nol.ae/RtaPortal/Portal.portal?_nfpb=true&_nfls=false&lang=en&_pageLabel=home_get_range_range